Zasady recenzowania publikacji

Prace naukowe przeznaczone do opublikowania podlegają procedurom recenzowania. Bez recenzji mogą być publikowane prace
o charakterze informacyjnym, promocyjnym, streszczenia, książki okolicznościowe.

Niezależnie od rodzaju pracy zgłoszonej do wydania:

  1. Recenzja powinna być wykonana przez niezależnych recenzentów powołanych spośród pracowników naukowych jednostek niezatrudniających autora/redaktora pracy.
  2. Recenzentem powinien być specjalista z danej dyscypliny naukowej.
  3. Recenzja powinna oceniać: wybór tematu, warsztat i metodykę, znaczenie na tle dotychczasowego stanu badań, poprawność merytoryczną.
  4. Recenzja musi mieć formę pisemną i nie może stanowić jedynie opisu recenzowanej pracy, ale jej pogłębioną i uzasadnioną opinię.
  5. Recenzja powinna zawierać jasną i ostateczną konkluzję stwierdzającą, czy: pracę można wydać, wydanie pracy jest możliwe po wprowadzeniu poprawek, praca nie nadaje się do druku w przedstawionej formie.
  6. Recenzenta obowiązuje zasada poufności, nie może on konsultować treści swojej recenzji, a także jej upowszechniać.

Czynności związane z procesem recenzowania:

  1. Doboru recenzentów z danej dziedziny naukowej dokonuje właściwa Rada Dyscypliny Naukowej, w przypadku podręczników
    i skryptów dokonuje właściwa Rada Programowa.
  2.  Autor/redaktor pisemnie zwraca się do właściwej Rady Dyscypliny Naukowej/Rady Programowej, za pośrednictwem kierownika Rady Dyscypliny Naukowej/Rady Programowej, z prośbą o wyznaczenie recenzentów pracy. Autor/redaktor może zaproponować nazwiska recenzentów (w liczbie od 3 do 5, w uzasadnionych przypadkach liczba ta może ulec zmianie).
  3. Rada Dyscypliny Naukowej/Rada Programowa pisemnie informuje Wydawnictwo o ostatecznym wyborze recenzentów.
  4. Po wyborze recenzentów Zamawiający przesyła recenzentom pracę wraz z wymaganymi dokumentami.
  5. W przypadku prac pochodzących spoza Uczelni pracę wraz z dokumentami do recenzentów wysyła Wydawnictwo.
  6. W zależności od otrzymanych recenzji praca jest kierowana do autora/redaktora w celu ustosunkowania się do nich
    i wprowadzenia zmian (autorowi/redaktorowi przysługuje prawo nieuwzględnienia zastrzeżeń recenzentów, uzasadnienie
    musi być złożone na piśmie). W przypadku recenzji negatywnej po poprawie można wysłać pracę do ponownej recenzji.

 W zależności od rodzaju publikacji ustala się następującą wymaganą liczbę recenzji:

  1. monografia naukowa w postępowaniu o nadanie tytułu i stopnia naukowego – minimum dwie recenzje zewnętrzne;
  2. monografia, podręcznik akademicki, praca zbiorowa – minimum jedna recenzja zewnętrzna;
  3. skrypt – jedna recenzja;
  4. wydawnictwa ciągłe – minimum jedna recenzja.

Oryginały recenzji są przechowywane w Wydawnictwie.

Wszystkie zasady dotyczące recenzowania, wydawania prac, ich finansowania i rozpowszechniania reguluje
Regulamin organizacyjny działalności Wydawnictwa Politechniki Częstochowskiej
wprowadzony Zarządzeniem Rektora Politechniki Częstochowskiej Nr 95/2021 z dnia 05.03.2021.